SonTurkHaber.com
close
up
Menu

Golden sonra duygulandım Nice i deviren iki golü atan Kerem Aktürkoğlu ndan açıklama: Dün gece konuştuk Fanatik Gazetesi Fenerbahçe (FB) Haberleri Spor

Yabancı araca ‘taşıma’ yasağı Ekonomi Haberleri

TBMM Başkanı Kurtulmuş: Gönlümüz arzu ederdi ki CHP toplantılara katılsın

Cumhurbaşkanı Yardımcısı Yılmaz: Türkiye Yüzyılı nın hak ettiği yeni bir anayasayı ülkemize kazandırmamız gerekir

Yunanistan da işçiler İsrail in Sumud Filosu na saldırısı nedeniyle greve gitti

Newcastle United, Union Saint Gilloise yı güle oynaya yendi

Cumhurbaşkanı Higgins ten tüm dünyaya İsrail mesajı! Harekete geçmeliyiz

Kira şampiyonları açıklandı: Zirvede bakın hangi şehir var!

Üniversiteyi 3 yılda bitirme formülü: 240 kredi 180 e düşürülecek Eğitim Haberleri

Sumud Filosu na baskına Türkiye den peş peşe tepkiler: Hukuksuz ve barbar saldırı kabul edilemez Gündem Haberleri

Trump ın Gazze planına karşı ilk itirazlar yükseldi! Bazı şartları var

Giyim üssü S.O.S veriyor Sözcü Gazetesi

Ödüllü keman sanatçısı Laçin’in öldüğü kazanın keşfi yapıldı

BAKARA SURESİ OKU Bakara Suresi Anlamı, Tefsiri, Arapça Okunuşu, Türkçe Meali Dini Bilgiler

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Kacır: Çelik üretiminde bu yıl Avrupa da 1. dünyada 7. büyük üreticiyiz

Okul servisiyle midibüs çarpıştı: 7 öğrenci yaralandı!

Dünya Zeki Yavru ya yapılan çirkin hareketi konuşuyor: Nasıl olur da kırmızı kart gösterilmez!

Dünyanın Gazze ye olan sessizliğine sanatıyla tepki gösterdi: Dünya izlerken muralı büyük beğeni gördü VİDEO İZLE

Yahşihan Belediyesi ne yönelik soruşturmada, 6 şüphelinin mal varlıklarına el konulması kararı

Enflasyon verisi TCMB nin faiz kararını nasıl etkiler? Capital Economics ten çarpıcı tahmin

Biz nerede yanlış yaptık? Sözcü Gazetesi

Biz nerede yanlış yaptık? Sözcü Gazetesi

SonTurkHaber.com, Sozcu kaynağından alınan verilere dayanarak duyuru yapıyor.

Birçok İsrailli için Gazze'deki savaş, bir terör örgütünü yok etmeyi ve ülkelerinin varlığını korumayı amaçlayan haklı bir dava. Ancak giderek artan sayıda akademisyen, analist ve aktivist için İsrail'in savaştaki eylemleri başka bir şeye, Filistinlilere karşı bir soykırıma dönüştü.

Bu iddiayı ortaya atan en önemli kurum, "Doğu Kudüs de dahil olmak üzere İşgal Altındaki Filistin Toprakları ve İsrail Hakkında Bağımsız Uluslararası Soruşturma Komisyonu" olarak bilinen Birleşmiş Milletler paneli oldu. 2021 yılında kurulan komisyon, İsrail'in Gazze'deki eylemlerini araştırdı ve geçen ay Filistinlilerin soykırıma maruz kaldığını resmen ilan eden bir rapor yayınladı.

İsrail, özellikle Holokost'un ardından kurulan bir devlete karşı acı verici bir iddia olan böyle bir vahşetin sorumlusu olduğu iddiasını şiddetle reddediyor. Ancak komisyonun iddiasını ortaya koyan raporu, istatistikler, anekdotlar ve İsrailli liderlerin kendi ateşli sözleri destekliyor.

Panelin düşüncesini ve sonuçlarını anlamak için POLITICO, görev süresi dolan komisyon başkanı Navi Pillay ile görüştü. Pillay, Güney Afrika'da tanınmış bir uluslararası avukat. On yıllardır süren kariyerinde Apartheid'e karşı mücadeleye katılmış ve toplumsal cinsiyet eşitliğini savundu. BM İnsan Hakları Yüksek Komiserliği ve Ruanda Uluslararası Ceza Mahkemesi'nde yargıçlık gibi etkili görevlerde bulundu. İsrail yanlısı aktivistler zaman zaman onu antisemitik olmakla suçlasa da Pillay bu iddiaları asılsız bularak reddetmiştir.

GAZZE HAPİSHANESİ 

Röportajda Pillay, Amerika Birleşik Devletleri de dahil olmak üzere diğer ülkelerin Gazze'deki çatışmaları durdurma yükümlülüğü olduğunu vurguladı:

- Bu çatışma, yaşadığım diğer çatışmalardan çok farklı. Genellikle insanlar komşu ülkelere kaçabiliyor ve sığınma hakkı elde ediyorlar. Burada ise Gazze Hapishanesi denen ve insanların çıkamadığı çok acımasız bir sistem var.

Pillay ve komisyonun diğer iki panelisti yakın zamanda istifalarını açıkladı. Pillay, sağlık sorunları gibi kişisel sebepler öne sürdü, ancak uluslararası hukukçu olarak çalışmaya devam etmeyi planlıyor:

Amerika Birleşik Devletleri'nin bu iddia edilen vahşette herhangi bir sorumluluğu var mı?

Bunu henüz özel olarak araştırmadık. "Henüz" diyorum çünkü iki ek yetki kapsamında devletlerden İsrail'e silah transferini araştırmakla görevlendirildik ve ayrıca Uluslararası Adalet Divanı'ndan devletlerin sorumlulukları konusunda bir tavsiye kararı bekleniyor. Burada, İsrail'e bu soykırımda yardım etmenin suç ortaklığı anlamına geldiğini göstermek için yeterince şey söylüyoruz. Ve açıkçası, Amerika Birleşik Devletleri'nin İsrail'e en büyük askeri teçhizat ve askeri danışmanlık tedarikçisi olduğu çok açık.

Komisyonunuz bu açıklamayı yaptığına göre, dünyanın nasıl tepki vermesini istiyorsunuz?

Uluslararası toplumun, komisyon gibi bir BM kuruluşunun raporunu beklemesine gerek yok. Üçüncü devletlerin uluslararası hukuk uyarınca sadece soykırımı cezalandırmakla kalmayıp aynı zamanda soykırımı önlemek gibi bir görevi vardır ve bu yükümlülük en azından Ocak 2024'ten beri, Uluslararası Adalet Divanı'nın ilk geçici tedbir kararıyla tetiklenmiştir. Komisyonun raporu, uluslararası toplum tarafından, Gazze Şeridi'nde devam eden soykırımı durdurmak için hemen harekete geçmeleri gerektiğinin güçlü bir göstergesi olarak değerlendirilmelidir. Devletlere bazı somut tavsiyelerde bulunduk ve bu tavsiyeler ciddiye alınmalı ve en kısa sürede uygulanmalıdır. Soykırım Sözleşmesi her devlete yükümlülükler yükler. Soykırım kendi devletlerinde gerçekleşsin ya da gerçekleşmesin, bir yükümlülüğü vardır.

Soykırım suçlamasının artık bir anlamı var mı? Suçlananlar gerçekten anlamlı bir şekilde cezalandırılabilir mi? ABD, Çin'i Uygurlara karşı soykırım yapmakla suçladı, ancak Pekin'in bunu gerçekten umursadığını sanmıyorum.

Devletlerin yaptığı da bu. Kendi çıkarları var. Bölgesel çıkarları var ve dostlarının yanındalar ve düşmanlarına uyguladıkları kuralları dostlarına uygulamıyorlar. Dolayısıyla bu bir kusur. İnsan hakları standartlarını en çok ihlal edenler devletlerdir ve bu yüzden uluslararası hukuka uyulmasını ve kendi halkınızın sokaklardaki seslerinin duyulmasını talep ediyorum.

Aksi takdirde sizinle aynı fikirdeyim. İşe yaramaz. Örneğin, Uluslararası Adalet Divanı'nın İsrail'e verdiği, hukuka aykırı işgali derhal sona erdirme emri dikkate alınmadı. İşte tam da bu noktadayız ve bu rapor bu yüzden önemli. Bir mahkeme kadar önemli değiliz, ancak yine de bu bir BM raporu ve devletlerin hemen harekete geçmesi gerektiği konusunda alarm vermeli. Bazıları yakın zamanda Filistin devletini tanımaya karar verdi, bu yüzden bu siyasi bir çözüm olur.

İsrail, Birleşmiş Milletler'in kendisine karşı önyargılı olduğunu uzun zamandır söylüyor ve Gazze'deki bu savaştan önce bile BM organlarından alışılmadık derecede fazla ilgi görüyor gibi görünüyor. Sizce? 

Altı yıl boyunca İnsan Hakları Yüksek Komiseri olarak görev yaptım, bu yüzden yalnızca İsrail'e yoğun bir ilgi gösterildiği yönündeki şikayetleri duyduk, ki bu doğru değil. Yüksek Komiserlik, benim de dahil olduğum her raporda yaklaşık 50 ülkeyi ele alır. İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ise İnsan Hakları Konseyi tarafından dünyadaki her devlet için ayrı ayrı yürütülüyor. İsrail, bu insan hakları çalışmalarının sadece bir parçası. Üye devletlerin sadece bir ülkeyi hedef aldıklarını sanmıyorum. O ülkenin vatandaşlarından ve diğerlerinden şikayet alıyorlar ve "Burada büyük ihlaller yaşanıyor. Lütfen bir şeyler yapın." diyorlar. 

Filistinliler Gazze'de nasıl yaşamaya devam edebilir? Komisyonunuzun raporu, bölgenin yaşanmaz hale geldiğinin altını çiziyor. Orada nasıl kalmaya devam edebilirler?

Birincisi, ayrılmalarına izin verilmiyor. İkincisi, nereye gidebilirler? Komşu ülkelerden hiçbiri onları kabul etmeyi teklif etmedi ve bunun için ilkesel bir nedenleri var: Filistinliler topraklarını terk etmek istemiyor. "Gitmektense burada ölmeyi tercih ederiz" dediklerini duyabilirsiniz.

Raporumuz, [bölgeyi] derhal yaşanabilir hale getirmeleri gerektiğini söylüyor. Çok fazla yardım gerekiyor... Bu binaları yıkan ve altyapıyı tahrip edenler, bugün bile konuşurken, tüm bunları yeniden inşa etmeli.

Size sürekli sosyal medya özerinden saldıran, hatta sizi antisemitizm propagandacısı olarak adlandıran kocaman bir web sitesi var. Antisemitik misiniz? Antisemitizm propagandacısı mısınız?

Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Yüksek Komiseri olarak görev yaptığım altı yıl boyunca kimse beni bununla suçlamadı. Hakkımdaki iddia -ya da hakaret demeliyim- ancak bu komisyonun başkanlığını kabul ettikten sonra ortaya çıktı ve İsrail lehine, İsrail hükümeti lehine konuşmayan neredeyse herkesi, İsrail'i eleştiren herkesi antisemitik olarak adlandırdıklarını fark ettim.

İsrail hükümetinin ve destekçilerinin bulgularımızda, gerçeklerimizde neye itiraz ettiklerini bize açıklamalarını, nerede yanıldığımızı veya nerede önyargılı olduğumuzu söylemelerini tercih ederim. ABD hükümetinin diplomatlarına raporumuzu siyasi propaganda ve kesin yalanlar olarak görmeleri talimatını vermesinden gerçekten hayal kırıklığına uğradım. Bizi, manipüle eden ve siyasi kaygılarla hareket eden biri olarak etiketlemek çok sorumsuzca. Soruyorum size, biz Gazze'deki gerçekleri ortaya çıkardığımız için nerede yanlış yaptık? Gerçekleri kontrol ettik ve açıkladık. 

Antisemitik olmadığınızı söylüyorsunuz. Sizin hakkınızdaki bu söylem nedeniyle üzülüyor musunuz?

Aslında, hayır. Hayır, çünkü doğru olanın yanındayım. Ahlaki üstünlüğümüz var. İsrail'e giremedik ama tanıkların, o hastanelerdeki doktorların sözlü ifadelerini dinledik, yani bunun gerçek olduğunu biliyoruz. İki yılımızı aldı. Şahsen araştırıp doğrulamadığımız hiçbir bilgiye güvenmedik. Bu yüzden ne söylediğimizden eminim. Kendi ülkemde uzun bir yargıçlık geçmişim var ve sonra uluslararası yargıç oldum. Neden uydurmaya, siyasi manipülasyona veya yalanlara başvurayım ki? Kendi itibarımla geliyorum. Kendimi tarihin doğru tarafında görüyorum. Gerçekleri kontrol ediyor ve bu açıklamayı yapıyorum. Bu taciz edici davranışlara cevap verecek ne zamanım ne de isteğim var.

Güney Afrikalı olarak deneyiminiz ve geçmişiniz Gazze hakkındaki görüşlerinizi nasıl etkiledi?

Açlığa ve gözaltılara aşinayız. Kocam Terör Yasası kapsamında sebepsiz yere gözaltına alındı. Beş ay sonra serbest bırakıldı, hakkında hiçbir suçlama veya benzeri bir şey yapılmadı. Bu yüzden polisin ona ve mahkemede temsil ettiğim tüm kişilere işkence uyguladığına dair bir dilekçe verdim. Bu konuda bir şeyler yaptık. Sanırım tüm tavrımız nasıl karşılık vereceğimiz, nasıl boyun eğmeyeceğimiz ve bizim sahip olduğumuz fırsatlardan yoksun insanlara nasıl yardım edeceğimiz üzerineydi.

Her yerde çatışmalar var ve apartheid döneminde ülkemde de vardı. Ama bu [Gazze'deki durum] en kötüsü. Beni gerçekten üzen şey ise çok fazla çocuğun öldürülmesi, yaralanması ve uzuvsuz kalması.

İnsan hakları alanında uzun bir kariyeriniz var. Hareketin son zamanlarda pek fazla zafer kazanmadığı kanısındayım. İnsan haklarının geleceğini nasıl görüyorsunuz?

Katılıyorum: Şu anda yaşananlar, kolektif eylem ve insan haklarına destek açısından gördüğümüz en kötü durum. Birçok insan, özellikle de gençlerin tamamen öfkeli olduğu ve hükümetlerini ikna etmek için ne yapacaklarını bilemediği üniversite öğrencileri, umutsuz ve çaresiz hissediyor. Gördüğüm en kötü şey bu.

Aynı zamanda, olan bitene karşı bu düzeyde sivil protestolar hiç görmemiştim. İnancım, sivil toplumun Birleşmiş Milletler ve diğer devletler tarafından 80 yıldır inşa edilenlerin - herkesin haklarını koruyan iyi yasalar, insanların haklarını açıkça belirten - asla sona ermesine izin vermeyeceği yönünde. Çünkü çok şey yapıldı.

Ve size söyleyeyim, İnsan Hakları Yüksek Komiseri olmamın tek nedeni, Viyana'daki Birleşmiş Milletler insan hakları konferansında, BM'yi insan haklarının korunması ve uygulanması için bir İnsan Hakları Yüksek Komiserliği kurmaya iten sivil toplumun olmasıdır. 

Şu anda Amerika Birleşik Devletleri'ne veya özellikle Başkan Donald Trump'a ne gibi tavsiyeleriniz var?

Sadece Amerika Birleşik Devletleri başkanında değil, Kongre'nin iki kanadındaki destekçilerinde de büyük bir boşluk var... Uluslararası hukuk konusunda bilgi eksikliği var ve bu hukukun sadece bir devletin değil, tüm devletlerin yararına işlediği düşünülüyor. Ve bu hukuk, tüm devletlerin uyması gereken bir hukuk. Hem başkanın hem de Amerika Birleşik Devletleri nüfusunun büyük bir kısmının bilgi eksikliği var. Öncelikle uluslararası hukuku ve tüm devletlerin neden bu antlaşmaları, sözleşmeleri ve protokolleri hazırlamak için bir araya geldiklerini öğrenmeliler. Çünkü "bir daha asla" dediler. Örneğin, bir Üçüncü Dünya Savaşı asla.

Nahal Toosi Röportajı - POLITICO

Gelişmeleri kaçırmamak için SonTurkHaber.com'dan en güncel haberleri takip edin.
seeGörüntülenme:98
embedKaynak:https://www.sozcu.com.tr
archiveBu haber kaynaktan arşivlenmiştir 03 Ekim 2025 20:11 kaynağından arşivlendi
0 Yorum
Giriş yapın, yorum yapmak için...
Yayına ilk cevap veren siz olun...
topEn çok okunanlar
Şu anda en çok tartışılan olaylar

Golden sonra duygulandım Nice i deviren iki golü atan Kerem Aktürkoğlu ndan açıklama: Dün gece konuştuk Fanatik Gazetesi Fenerbahçe (FB) Haberleri Spor

03 Ekim 2025 00:21see345

Yabancı araca ‘taşıma’ yasağı Ekonomi Haberleri

02 Ekim 2025 04:08see218

TBMM Başkanı Kurtulmuş: Gönlümüz arzu ederdi ki CHP toplantılara katılsın

01 Ekim 2025 22:22see198

Cumhurbaşkanı Yardımcısı Yılmaz: Türkiye Yüzyılı nın hak ettiği yeni bir anayasayı ülkemize kazandırmamız gerekir

01 Ekim 2025 21:40see197

Yunanistan da işçiler İsrail in Sumud Filosu na saldırısı nedeniyle greve gitti

03 Ekim 2025 09:49see184

Newcastle United, Union Saint Gilloise yı güle oynaya yendi

01 Ekim 2025 21:44see173

Cumhurbaşkanı Higgins ten tüm dünyaya İsrail mesajı! Harekete geçmeliyiz

02 Ekim 2025 02:05see172

Kira şampiyonları açıklandı: Zirvede bakın hangi şehir var!

02 Ekim 2025 12:16see170

Üniversiteyi 3 yılda bitirme formülü: 240 kredi 180 e düşürülecek Eğitim Haberleri

03 Ekim 2025 04:06see168

Sumud Filosu na baskına Türkiye den peş peşe tepkiler: Hukuksuz ve barbar saldırı kabul edilemez Gündem Haberleri

01 Ekim 2025 23:53see167

Trump ın Gazze planına karşı ilk itirazlar yükseldi! Bazı şartları var

03 Ekim 2025 08:45see165

Giyim üssü S.O.S veriyor Sözcü Gazetesi

02 Ekim 2025 05:32see165

Ödüllü keman sanatçısı Laçin’in öldüğü kazanın keşfi yapıldı

03 Ekim 2025 14:06see157

BAKARA SURESİ OKU Bakara Suresi Anlamı, Tefsiri, Arapça Okunuşu, Türkçe Meali Dini Bilgiler

03 Ekim 2025 12:17see157

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Kacır: Çelik üretiminde bu yıl Avrupa da 1. dünyada 7. büyük üreticiyiz

03 Ekim 2025 18:49see151

Okul servisiyle midibüs çarpıştı: 7 öğrenci yaralandı!

03 Ekim 2025 10:19see150

Dünya Zeki Yavru ya yapılan çirkin hareketi konuşuyor: Nasıl olur da kırmızı kart gösterilmez!

03 Ekim 2025 12:00see140

Dünyanın Gazze ye olan sessizliğine sanatıyla tepki gösterdi: Dünya izlerken muralı büyük beğeni gördü VİDEO İZLE

03 Ekim 2025 12:34see138

Yahşihan Belediyesi ne yönelik soruşturmada, 6 şüphelinin mal varlıklarına el konulması kararı

03 Ekim 2025 13:58see122

Enflasyon verisi TCMB nin faiz kararını nasıl etkiler? Capital Economics ten çarpıcı tahmin

03 Ekim 2025 14:12see121
newsSon haberler
Günün en taze ve güncel olayları